Psychoterapia

kiedy życie boli...

Psychoterapia to pomoc w zmianie problemowych aspektów funkcjonowania człowieka. Może nieść pomoc na przykład w sytuacji nadmiarowego przeżywania lęku i smutku, problemach w relacjach z najbliższymi osobami lub problemach w nawiązywaniu relacji.

Dzięki obecności psychologa i jego profesjonalnemu rozumieniu faktów, zdarzeń, przyczyn i mechanizmów wyjaśniających pojawienie się patologicznych zjawisk w psychice Klienta istnieje możliwość zmiany dotkliwie odczuwanego cierpienia psychicznego.

Profesjonalne zrozumienie mechanizmów psychologicznych a także odpowiedni dobór metod i form oddziaływania terapeutycznego pozwala na pracę nad objawami i poprawę funkcjonowania psychicznego Klienta.

Psychoterapia to nie tylko samo oddziaływanie terapeuty ale przede wszystkim współpraca terapeuty i Klienta. Wysiłek w kierunku zmiany, przywracanie równowagi i dobrostanu psychicznego w dużej mierze zależy od Klienta, jego gotowości i możliwości wejścia w ten trudny proces zmiany. Psychoterapia jest kilkuetapowym procesem, którego końcowym efektem jest przyniesienie ulgi. Często wprowadza także znaczące zmiany w życiu, które wymagają gotowości, wysiłku, czasu, systematycznej pracy. Liczy się nie tylko to co dzieje się w trakcie sesji terapeutycznych, ale także to co dzieje się w życiu Klienta pomiędzy sesjami. Dlatego proces ten wymaga dużego zaangażowania ze strony Klienta.

Decyzja o psychoterapii nie jest łatwa. Klienci opisują to jako proces poruszający do głębi – bo dotyka rzeczy, które są trudne i bolesne, sięga do źródeł i przyczyn aktualnych problemów. Zmienia mechanizmy, które choć przynosiły szkodę – są nam znane i oswojone. Rozstanie się z tym co „znane”, choć bolesne i przywitanie „innego”, które niesie nowe możliwości nie jest łatwe. W trakcie psychoterapii możesz doświadczyć również cierpienia, bólu związanego z reaktywowaniem śladów raniących doświadczeń z przeszłości. To tak jak z leczeniem starych, źle zaopatrzonych, ropiejących ran, które najpierw trzeba otworzyć i wyczyścić – aby miały szansę się zagoić. Blizny zostają, ale rany tracą swoją moc zadawania cierpienia. Terapeuta stara się zajmować tymi ranami psychicznymi możliwie delikatnie, ale psychoterapia nie jest całkowicie pozbawiona trudu pracy własnej.

Dlatego zawsze mamy ogromny szacunek dla osób, które podejmują ten wysiłek.

Psychoterapia Ursus